Search

אחרי 41 שנה: אושרה הקמתו של בנק חדש - ישראל היום

אחרי 41 שנה: אושרה הקמתו של בנק חדש - ישראל היום

אחרי 41 שנה, אחד מחסמי הצמיחה הגדולים במשק נפרץ: הפעם האחרונה בה בנק ישראל העניק רישיון לבנק הייתה בשנת 1978, כשהרישיון הוענק לבנק פועלי אגודת ישראל (פאג"י), שגם הוא למעשה היה רישיון לאגודות אשראי שכבר פעלו בשטח ורק אוגדו לבנק, שמאוחר יותר מוזג עם הבנק הבינלאומי. מאז ועד היום שום יוזמה לא הצליחה לעבור את המשוכה הבלתי אפשרית שנוצרה ולהבקיע את הדואופול הבנקאי - שתי קבוצות ששולטות לחלוטין בשוק הכסף בישראל.
בעקבות "ועדת שטרום" שהוקמה ב-2015 על ידי שר האוצר כחלון ובראשה עמד דרור שטרום, לשעבר הממונה על ההגבלים העסקיים, סומנו הקשיים המרכזיים העומדים בפני בנקים חדשים. הראשון שבהם הוא היעדר לשכת שירות לבנקים. בעקבות אימוץ מסקנות הוועדה הוחלט באוצר להקצות משאבים להקמת לשכת שירות שכזו, שבין היתר סללה את הדרך למתן הרישיון לבנק החדש. 

בשיחה עם עיתונאים הבוקר אומרת המפקחת על הבנקים, ד"ר חדווה בר, כי "היזמים עברו את המשוכה של בנק ישראל. כעת הם יחתמו על הסכם עם לשכת שירותי המחשוב שתשרת את הבנק הזה ובנקים נוספים. מדובר ביוזמה שעלתה מוועדת שטרום בהובלת משרד האוצר. זו תשתית שהמדינה בנתה כדי לקדם את התחרות. הם יחתמו על ההסכם, ייערכו באופן תפעולי, הם ישלימו את גיוס נושאי המשרה, וימשיכו לפי רשימת אבני הדרך שנתנו להם. 

"יש נושאים שקשורים לממשל, תאגידים ולענייני טכנולוגיה. ההערכה שלהם היא שהבנק הזה יפתח את שעריו לציבור בעוד שנה וחצי, אך ההערכה שלנו שכבר עכשיו הבנקים הקיימים ייקחו בחשבון את הבנק החדש, ולפיכך אנחנו מצפים להשפעה על רמת התחרותיות שתקבל ביטוי בשירות, במחיר, בחדשנות ועוד". 

בניגוד להערכות קודמות לפיהן הפיקוח על הבנקים יסדיר את עניין ביטוח הפיקדונות, כמקובל בבנקים רבים בעולם אך לא בארץ, אומרת בר: "החלטנו שזה לא תנאי, גם לבנקים הקיימים אין ביטוח פיקדונות ואנחנו נבחן את הנושא. הבנק החדש יפוקח על ידי הפיקוח על הבנקים שדואג לביטחונות. תהיה לבנק נגישות לכל מערכות התשלומים, ויהיו לו את כל ההגנות הדרושות. בלי קשר לכך, נושא ביטוח הפיקדונות נמצא כבר בתכנית העבודה שלנו". 

"מבנק לבנק בקליק"

בהתייחס להשפעת הבנק החדש על רמת מחירי העמלות והשירותים הבנקאיים אמרה בר: "אני לא יודעת להגיד עד כמה המחירים יירדו, אבל יש פרמטרים נוספים כמו שירות, התאמה אישית, חלופות לשירותים שהבנקים מציעים ומהירות התגובה והביצוע". בר חושפת גם שהפיקוח על הבנקים מקדם את הליך הפשטת המעבר בין הבנקים, לרמה המקובלת במעבר בין חברות הסלולר, כך שהבנק הנבחר יוכל לבצע את ההעברה מהבנק הקודם. "אנחנו מקדמים את המעבר מבנק לבנק בקליק, זאת כדי לאפשר ללקוחות לעבור לבנק חדש בתוך שבעה ימים. זה משהו שיקרה יחד עם הקמת הבנק החדש". 

בר הוסיפה כי "אנגליה היא המודל שהלכנו בעקבותיו, גם בשינויים שעשינו ברישוי ובהורדת ההון. אנחנו רואים שמוקמים הרבה בנקים חדשים". לשאלת "ישראל היום" אמרה המפקחת על הבנקים, כי "יש עוד קבוצות שנמצאות בקשר איתנו מלבד בנק הדואר שנתנו לו אישור, או מתווה, שיכול לאפשר לו להפוך להיות בנק חברתי. בעצם שינינו לחלוטין את התהליך, ואני מזמינה את כל מי שרוצה להקים בנק להגיע אלינו". 

"לפנינו עוד דרך ארוכה"

מקבוצת נכט-שעשוע נמסר: "אנו גאים להיות הקבוצה הראשונה מזה כ- 40 שנה שמקבלת מהמדינה רישיון להקמת בנק חדש בישראל- וכמובן מברכים את בנק ישראל ומשרד האוצר על החזון והאומץ להוביל מהלך לעידוד החדשנות והתחרות בתחום הבנקאות. ראוי לציין שאנו נמצאים בשלבי הקמה ראשונים, ולפנינו עוד דרך ארוכה".

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, הוסיף בעניין: "הטכנולוגיה המשתנה מאפשרת הקמה של בנקים במודלים חדשים. המודל של בנקים דיגיטליים החל לפעול בשנים האחרונות במדינות שונות, וכעת הוא ייושם גם בישראל. אני מייחס חשיבות רבה לכך שייכנסו בנקים חדשים למערכת, דבר שמתאפשר הודות לצעדים המשמעותיים להסרת חסמי כניסה שביצעו בנק ישראל ומשרד האוצר. הבנקים חשובים לכלכלת ישראל, ובהתאם לזאת בנק ישראל ימשיך לתמוך ביציבות המערכת הבנקאית. אני מאחל ליזמים הצלחה בהקמת הבנק החדש, שאני מקווה שיוביל להגברת התחרות ולקידום החדשנות בבנקאות בישראל".

Let's block ads! (Why?)



2019-09-24 07:42:00Z
https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiLGh0dHBzOi8vd3d3LmlzcmFlbGhheW9tLmNvLmlsL2FydGljbGUvNjk0NTgx0gEA?oc=5
52781599911080

Bagikan Berita Ini

0 Response to "אחרי 41 שנה: אושרה הקמתו של בנק חדש - ישראל היום"

Post a Comment

Powered by Blogger.