Search

נשיא בית המשפט העליון, מאיר שמגר, הלך לעולמו - ישראל היום

נשיא בית המשפט העליון, מאיר שמגר, הלך לעולמו - ישראל היום

נשיא בית המשפט העליון לשעבר, מאיר שמגר, הלך היום (ראשון) לעולמו בגיל 94. שמגר כיהן בין היתר כפרקליט הצבאי הראשי וכיועץ המשפטי לממשלה. הוא עמד בראש מספר ועדות חשובות, ופסקי הדין  שלו נלמדים עד היום באקדמיה.

בזמן כהונתו כנשיא בית המשפט העליון, זמן קצר לפני שסיים את תפקידו, הכיר בשני חוקי יסוד שהעביר הכנסת כעליונים לשאר החוקים והגדיר את פרשנותם של חוקי היסוד לבית המשפט העליון. לפסיקה זו יש השלכות למתח שנוצר בין הרשות המחוקקת והמבצעת לרשות השופטת ויש האומרים כי ישראל הפכה מדמוקרטיה פרלמנטרית לדמוקרטיה חוקתית ללא אישור מפורש לכך מהכנסת. 

שמגר עם נשיא המדינה ריבלין // צילום: מארק ניימן/לע"ם

וכך כתב: "אני דוגל בכך שזו לא רק זכותו של בית המשפט להתערב, אלא גם חובתו, בהיותו מרכז הכובד של יצירת נורמות לציבור. בית המשפט אמנם לא נבחר ישירות בידי הציבור, כמקובל בערכאות מסוימות בארצות הברית, למשל, אך חבריו נבחרים על פי ערכיהם האישיים ואיכותם המקצועית, והדבר מעניק לו משקל מצטבר רב. הוא מייצג את מה שהציבור מצפה לו ממנהיגיו. בתי המשפט זכו תמיד לאמון רב מצד הציבור ונהנו מסמכות מוסדית. היא נבעה מן הכוח שניתן להם לגבש את עקרונות החוק ולהצהיר עליהם".

שמגר (משמאל) עם נשיא העליון לשעבר אהרן ברק // צילום: עמית שאבי

הוא גם מי שהיה הרוח החיה מאחורי פרויקט בנית היכל בית המשפט העליון כפי שהוא מוכר כיום בגבעת רם.

שמגר נולד בשנת 1925, בדנציג שבפולין, בשם מאיר שטרנברג. הוא עלה לארץ בגיל 14, ולמד לאחר התיכון תואר ראשון בהיסטוריה ובפילוסופיה באוניברסיטה העברית בירושלים. הוא שירת בפלמ"ח ובאצ"ל ואף הוגלה במסגרת שירותו למחנות מעצר באפריקה, וגם ניסה לברוח משם, אך כשל וחזר לישראל רק עם קום המדינה. במלחמת העצמאות שירת בגזרת ירושלים. לאחר המלחמה סיים לימודי משפטים וב-1950 החל לשרת בפרקליטות הצבאית. הוא המשיך המסגרת זו עד שבשנת 1961 מונה לפרקליט הצבאי הראשי. 

במלחמת העצמאות שירת בגזרת ירושלים. לאחר במלחמה סיים לימודי משפטים וב-1950 החל לשרת בפרקליטות הצבאית. הוא המשיך המסגרת זו עד שבשנת 1961 מונה לפרקליט הצבאי הראשי. ב-1968 השתחרר משירותו הצבאי, ומונה ליועץ המשפטי לממשלה, תפקיד אותו מילא במשך שבע שנים. מיד לאחר מכן מונה לשופט בבית המשפט העליון וב-1983 מונה לנשיא בית המשפט העליון, תפקיד שבו כיהן במשך 12 שנה.

שמגר עם שופטת ביהמ"ש המחוזי, מיכל רובינשטיין, עם פרישתה לגמלאות 

לאחר פרישתו עמד בראש מספר ועדות חקירה, בהן הוועדה לחקירת רצח רבין שבעקבותיה התפטר ראש השב"כ כרמי גילון. וכן עמד בראש הוועדה שחקרה את התנהלות כוחות הביטחון בטבח שביצע ברוך גולדשטיין, ובראשות ועדה שחקרה את הקשר בין מחלות לוחמי חיל הים לזיהום בנחל קישון. נוסף על כך, שימש כבורר בסכסכוכים משפטיים..

ב-1968 השתחרר משירותו הצבאי, ומונה ליועץ המשפטי לממשלה, תפקיד אותו מילא במשך שבע שנים. מיד לאחר מכן מונה לשופט בבית המשפט העליון וב-1983 מונה לנשיא בית המשפט העליון, תפקיד שבו כיהן במשך 12 שנה. לאחר פרישתו עמד בראש מספר ועדות חקירה, בהן הוועדה לחקירת רצח רבין שבעקבותיה התפטר ראש השב"כ כרמי גילון. בשנת 1996 הוענק לו פרס ישראל על מפעל חיים. 

Let's block ads! (Why?)



2019-10-18 07:27:00Z
https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiLGh0dHBzOi8vd3d3LmlzcmFlbGhheW9tLmNvLmlsL2FydGljbGUvNjk5OTIz0gEA?oc=5
52781636418100

Bagikan Berita Ini

0 Response to "נשיא בית המשפט העליון, מאיר שמגר, הלך לעולמו - ישראל היום"

Post a Comment

Powered by Blogger.