Search

לעצור את הסחף: הפיגוע הבא עלול להבעיר את הגדה המערבית - וואלה!

לעצור את הסחף: הפיגוע הבא עלול להבעיר את הגדה המערבית - וואלה!

לעצור את הסחף: הפיגוע הבא עלול להבעיר את כל הגדה המערבית
צילום: דובר צה"ל, עריכה: שאול אדם

הסיוט של כל מפקד חטיבה מרחבית ביהודה ושומרון הוא לדעת שבגזרתו מסתתר מבוקש שביצע פיגוע. הוא כופה מרדף ארוך ששואב כוחות, מעורר השראה לאחרים לבצע פיגועים וברקע מקוננת תמיד המחשבה שהוא עלול להוציא לפועל פיגוע נוסף.

בפיגוע הדריסה של חיילי חטיבת גולני בירושלים המענה של השב"כ היה מהיר מאוד. המחבל נתפס על ידי כוח ימ"מ באמצעות מודיעין מדויק של השב"כ והועבר לחקירה. האירוע הזה מאפשר הצצה למלאכת איזונים עדינים שמנהל השב"כ בסיוע צה"ל כדי לתמרן את השטח. מאמץ שמופעל בשעות אלו לאיתור חוליית הירי שפגעה הלילה בכוחות צה"ל בג'נין והחוליה שירתה בחייל שעמד סמוך לפילבוקס בחטיבה המרחבית בנימין. המצוד נמשך.

הכתובת על ההידרדרות האלימה ברחבי הגדה המערבית הייתה על הקיר מהרגע שבו יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן התייחס ל"עסקת המאה" בפומבי. אבו מאזן העביר מסרים כפולים לציבור הפלסטיני - לא קרא לאלימות, אבל דיבר על צמצום התיאום הביטחוני. לא מקדם הפגנות אלימות, אך גם לא ממהר לכבות את האש במוקדי החיכוך בין ישראל לרשות הפלסטינית. לא באמת ברור אילו מאמצים השקיעה מערכת הביטחון כדי לרכך את האווירה והאם הצעדים שננקטו היו יעילים.

בגובה השטח המציאות די ברורה. בימים האחרונים מנגנוני הביטחון הפלסטיניים עמדו מנגד בהפגנות האלימות מול צומת חסם שוטר בחברון, עד שאמש נהרג נער בן 17 שהשליך בקבוק תבערה לעבר הכוחות ונער אחר חיבל במצלמות החסם. היום, כאילו לא התרחש דבר אתמול, חזרה על עצמה ההפגנה האלימה והשוטרים הפלסטינים שוב לא נקטו אצבע. מפקד חטיבת יהודה, אלוף-משנה איתמר בן חיים, נדרש להשקיע כוחות משמעותיים של צבא, מג"ב ומנהל אזרחי כדי להתמודד עם הפרת הסדר האלימה. לא בכדי הרמטכ"ל אביב כוכבי קיבל החלטה לתגבר את יו"ש בגדוד נוסף.

אבו מאזן שוחק את המשחק הכפול כמעט עד תום. בכל פעם כשהוא עם הגב לקיר הוא שולף את אותם קלפים ומנופף בתיאום הביטחוני. במערכת הביטחון לא באמת קונים את האיומים שלו, הרי הנפגעת העיקרית מהפסקת התיאום הביטחוני היא הרשות הפלסטינית בעצמה מאחר והאיום הכי גדול עליה היא לא ישראל אלא חמאס. ארגון הטרור שמזנב ברשות הפלסטינית בכל הזדמנות וזומם לבצע הפיכה, כפי שעשה ברצועת עזה.

ובכל זאת יש לכך השלכות על השטח כי אף אחד לא באמת יודע מתי אבו מאזן יחרוג ממנהגי העבר ויעשה צעד חריג. מתי עשוי להגיע פיגוע אחד שיבעיר את כל הגדה המערבית. מתי יתרחש פיגוע אחד שיוציא את הפלסטינים אל הרחובות. מהנקודה הזו צריך להיזהר ולשם כך צריך לנתק בין שעון החול של מערכת הבחירות בישראל לשעון הפעילות המבצעית. לגלות רגישות לא רק בהתבטאויות פוליטיות אלא גם בפעילות המבצעית היומיומית. מה שלא נחוץ רצוי לדחות.

השימוש היום בנשק חי נגד כוחות הביטחון בירושלים ובחטמ"ר בנימין הוא תמרור אזהרה גדול נוסף. צריך לעצור את הסחף הזה במיוחד לקראת תפילות יום השישי בהר הבית. יהיה קשה מאוד לבלום מרצף של פיגועים מוצלחים להדביק עוד מחבלים בודדים או חוליות רדומות שמחכות לפקודה לפעול. לכן יש ליו"ר הרשות הפלסטינית תפקיד משמעותי במאמץ להרגיע את השטח.

גורמים במערכת הביטחון הבהירו בשיחות עם וואלה! NEWS כי אבו מאזן מתחרה בעצם עם חמאס על הבכורה וההובלה של תהליך ההתרסה וההתנגדות ל"עסקת המאה". הוא לא יכול להצטייר כמי שמתבונן מהצד. חמאס מבחינתו לא יכול לשתוק ולשלב ידיים כשהגדה המערבית מגלגלת פיגועים ולכן קיימות הערכות כי עשויה להגיע תגובה ללא הקשר רחב מרצועת עזה לעבר עורף ישראל.

Let's block ads! (Why?)



2020-02-06 21:40:00Z
https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiJWh0dHBzOi8vbmV3cy53YWxsYS5jby5pbC9pdGVtLzMzMzk0NzPSAQA?oc=5
CBMiJWh0dHBzOi8vbmV3cy53YWxsYS5jby5pbC9pdGVtLzMzMzk0NzPSAQA

Bagikan Berita Ini

0 Response to "לעצור את הסחף: הפיגוע הבא עלול להבעיר את הגדה המערבית - וואלה!"

Post a Comment

Powered by Blogger.